De vrije ademhaling

Ademen is zoveel meer dan een uitwisseling van zuurstof en koolzuurgas. Hoewel we ons dat zelden realiseren is onze ademhaling eigenlijk een wonder op zich. Het is een mysterieuze beweging, een ritmisch proces van eb en vloed, van samentrekken en uitzetten, van geven en nemen, van komen en gaan, van opstaan en ondergaan, van geboren worden en sterven. Het is een beweging die vanzelf ontstaat maar die ik ook kan beinvloeden. Doordat ik adem ontstaat er een eindeloze verbinding tussen mijn lichaam en geest, tussen mijn onderbewuste en bewuste, tussen mij en de ander en tussen mij en de kosmos. Hoe meer ik mij aan mijn adem overgeef hoe dieper die verbinding voelt.Mijn adem is de toegangspoort naar mijn innerlijke bewogenheid. Mijn manier van ademen vertelt me ik me voel en hoe ik op dit moment ben.De manier waarop ik ademhaal zegt alles over hoe ik in de wereld sta. Een vrije inademing geeft mij een gevoel van aanwezig zijn, power, helderheid, ruimte, klaar om ergens op af te gaan ,in actie te komen. Bij een vrije uitademing kan ik me overgeven, dingen laten gebeuren, loslaten en laten gaan. Maar een vrije ademhaling komt zelden voor. Ik reduceer of blokkeer mijn adem juist om niet te voelen. Zo heeft iedereen min of meer zijn eigen manier van ademen, zijn eigen ritme en zijn eigen weerstand om vrij in-en uit te ademen. Met deze manier van ademen houden we controle over onszelf en onze omgeving. Het is een onbewuste verdediging die ons belet de vrije stroming van energie in ons lichaam te ervaren. Het verhindert tevens elke verandering waar we zo naar verlangen, maar waar we ook zo bang voor zijn.Bij een vrije ademhaling kom ik in een natuurlijke harmonie met mezelf en mijn omgeving. Dit schept een innerlijke ontmoeting tussen lichaam en geest. Deze ontmoeting laat mij zijn wie ik ben. Dit doet de zin van het leven herboren worden waarnaar ik vaak tevergeefs zocht.Bij een geblokkeerde ademhaling gaat die ontmoeting aan mij voorbij en daarmee ook de zin van het leven. Iemand die niet vrij kan ademen ziet het dus niet meer zitten.